ilmastotyö kiertokokeilut Kiertotalous

Kiertokokeilujen tuloksia, osa 2: Biottajat -kiertueella saatiin yli 200 uutta kotitaloutta biojätteen lajittelijoiksi

Pohjois-Savon ELY-keskuksen koordinoima Hiilineutraali Pohjois-Savo -hanke valitsi syksyllä 2022 kolme kokeilua vauhdittamaan kiertotaloutta. Nyt kokeilut ovat päättyneet ja on tuloskoonnin aika! Jätekukon Kiertokokeilussa kampanjoitiin asukkaiden kotikaduilla biokimppa-astian markkinoimiseksi. Kokeilun aikana yli 200 kotitaloutta aloitti biojätteen keräyksen Kuopion ja Siilinjärven asuinalueilla.

Kiertotalouskokeilujen logo, jossa ääretön merkin toisessa päässä on nuoli ja toisessa lehti. Ympärillä kulkee viiva, jonka keskellä lukee #kiertokokeilut.

Kiertokokeilu: Biottajat -kiertue

Haaste, johon kokeilulla pyrittiin vaikuttamaan

Valtakunnallisten tutkimusten mukaan kolmasosa sekajäteastiaan päätyvästä jätteestä on edelleen biojätettä. Biojäte on hyvin kosteaa, ja ekovoimalaitoksessa on turha polttaa vettä. Vastuullisempi tapa on lajitella biojäte, jolloin se käsitellään biokaasulaitoksella. Biojätteestä saadaan raaka-ainetta kotimaisiin kierrätyslannoitteisiin ja energiantuotantoon.

Vuonna 2024 jätteen lajitteluvelvoite kiristyy niin, että biojätteen lajittelu tulee pakolliseksi isoimmissa taajamissa kaikilla kiinteistöillä. Jätekukon toimialueella tämä tarkoittaa Kuopion keskeistä kaupunkialuetta, Pieksämäen kaupunkialuetta sekä Siilinjärven keskustaajamaa ja Toivala-Vuorela-taajamaa.

Jätekukko halusi Biottajat -kiertueen avulla kannustaa pientaloalueiden asukkaita kierrättämään biojätteet ja tarttumaan palveluun ennen lain velvoittamaa ajankohtaa.

Pakettiauto pysäköity omakotitalojen eteen tielle. Auton vieressä neljä henkilöä katsovat kameraan hymyillen.

Mitä tehtiin?

Jätekukon Biottajat-kiertue kiersi pientaloalueita Kuopiossa ja Siilinjärvellä yhteensä 12 kiertuepäivänä ja yhtenä testi-iltana huhti- ja toukokuussa 2023. Kiertueen kohdealueilla oli lähes 900 kotitaloutta, jotka eivät vielä kompostoineet tai olleet mukana biojätteen erilliskeräyksessä. Kiertueella jätekukkolaiset auttoivat setvimään haasteita, joita on voinut liittyä biojätteen lajittelun aloittamiseen. Nyt biokimppapalvelu tuotiin lähes kotiovelle, jolloin kynnys aloittaa biojätteen lajittelu madaltui huomattavasti.

Kokeilusta viestittiin laajasti lukuisissa kanavissa. Asiakkaille lähetettiin biokimpasta kirjeitse tietopaketti, uutiskirje ja tekstiviestit. Markkinointia tehtiin omalla biottajat.fi-kampanjasivulla, Googlessa, radiossa, mediatalon digisisällöissä artikkelimainontana, bussimainontana sekä Jätekukon Instagramissa, Facebookissa ja asiakaslehdessä. Muuta näkyvyyttä kokeilu sai Pohjois-Savon ilmastofoorumissa, Hiilineutraali Pohjois-Savon verkkosivuilla, Viikkosavo-lehden uutisessa, sekä YLE Itä-Suomen alueuutisissa.

Onnistumiset ja opit

Projektiryhmän tavoitteena oli saada uusiksi biottajiksi kolmasosaa kohdealueen kotitalouksista. Kiertuepäivinä perustettiin yhteensä 40 kimppaa, ja 23 kotitaloutta aloitti biojätteen erilliskeräyksen omalla astialla. Kiinnostusta herättäneen biokimppakampanjan aikana yhteensä 200 taloutta liittyi biottajiin eli aloitti biojätteen keräyksen. Tämä tarkoittaa 22 prosenttia kohdealueen talouksista. Lisäksi 19 taloutta kohdealueen asiakastalouksista ilmoitti kompostoivansa. Nämä taloudet ovat voineet aloittaa kompostoinnin kampanjan aikana tai kompostoida jo aiemmin, mutta tehneet ilmoituksen vasta nyt. ​

Jätekukko halusi tarjota kohdealueen asukkaille useampia ajankohtia kiertueautolla käymiseen. Kokemukset kiertueella osoittivat, että yksittäisellä kadulla riittää yksi pysähdys. Pysähdyskertojen katukohtaisen määrän karsiminen mahdollistaisi laajemman kiertuealueen. Kiinnostusta heräsi myös kiertuealueen ulkopuolella.​

Tärkein onnistumista kuvaava luku oli kohdealueella kampanja-aikana biojätteen kierrättämisen aloittaneiden kotitalouksien määrä. Lisäksi viestinnän ja markkinoinnin todettiin olevan onnistunutta. Esimerkiksi artikkelimainonta tavoitti viikossa yli 3300 lukijaa, jotka käyttivät artikkelin lukuun keskimäärin lähes 2,5 minuuttia. Biottajat.fi-sivun kävijämääräpiikki ajoittui kampanjoinnin näkyvimpään vaiheeseen. Kokeilurahan tuki mahdollisti osaltaan näyttävän ja vaikuttavan markkinoinnin.​

Asiakaspalautteiden perusteella Jätekukko onnistui toteutuksessaan hienosti. Asiakkaat kiittivät palvelun lähelle tuomisesta, saamistaan tiedoista, kiertueen sujuvuudesta sekä ystävällisistä ja asiantuntevista palvelutilanteista. Myös kiertueen visuaalista ilmettä ja kampanjamateriaaleja kehuttiin ja pidettiin selkeinä. Yksittäisiä palautteita Jätekukko sai asiakkaalle sopimattomasta ajankohdasta ja mutkikkaasta palvelutilanteen jälkihoidosta. Kampanjan menestys osoitti, että kiertuemuotoisella konseptilla on kysyntää. Asiakkaat ja Jätekukon työntekijät arvostivat välitöntä vuorovaikutusta kiertueella.​

Biottajat-kampanjakyltti, jossa mainos kampanjasta

Mitä seuraavaksi?

Kokeilu vahvisti ajatusta siitä, että tällaiselle asiakaskohtaamiselle on kysyntää. Jätekukon toimialueella on noin 7 000 kotitaloutta, joiden on aloitettava biojätteen lajittelu syksyyn 2024 mennessä. Yksistään asiakaskirje ei ole riittävä toimintakehote. Jätekukko kokeili tällaista lähestymistapaa pienemmällä kohdealueella Pieksämäellä loppuvuodesta 2022.​

Biottajat-kiertuekonsepti on toistettavissa Jätekukon toimialueella muilla asuinalueilla ja skaalattavissa myös laajemmalle Itä-Suomeen Jätekukon naapurijäteyhtiöiden käyttöön. Yhteistyötä naapuriyhtiöiden kanssa tehdään päivittäisen jätehuollon ratkaisujen kehittämisessä sekä jätehuollon neuvonnassa ja viestinnässä.

Tutustu lisää

Lisätietoa kokeilusta

Tuula Kahelin
viestintäsuunnittelija
Jätekukko Oy
etunimi.sukunimi(a)jatekukko.fi, puh. 044 368 0151

Saara Karkulahti
projektipäällikkö
Hiilineutraali Pohjois-Savo -hanke
etunimi.sukunimi(a)ely-keskus.fi, puh. 0295 026 773

Tutustu muihin Hiilineutraali Pohjois-Savo –hankkeen kiertotalouskokeiluihin


Jaa julkaisu

Lisää kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *