Tältä sivulta löydät tietoa ilmastonmuutoksesta ja siitä, miten ilmastonmuutos vaikuttaa arjessamme. Saat myös tietoa, millä tavoin ilmastonmuutosta voi hidastaa ja miten sen vaikutuksiin voi sopeutua. Sivun lopussa löydät termipankin, josta voit katsoa ilmastonmuutokseen liittyvien sanojen selityksiä.

Ilmastonmuutoksessa maapallo lämpenee

Ilmastonmuutoksessa maapallo lämpenee

Ilmastonmuutos tarkoittaa sitä, että maapallon lämpötila nousee liian nopeasti. Ilmastonmuutos näkyy eri puolilla maapalloa eri tavoin.

Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa muun muassa kuumuutta, kuivuutta ja myrskyjä. Ilmastonmuutoksen takia myös jäätiköt sulavat ja meriveden pinta nousee.

Etkö ymmärtänyt jotain sanaa?

Ilmasto muuttuu ihmisten aiheuttamana

Ilmasto muuttuu ihmisten aiheuttamana

Ilmasto muuttuu, koska ihmisen toiminnasta aiheutuu kasvihuonekaasuja, kuten esimerkiksi hiilidioksidia. Kasvihuonekaasut vaikuttavat ilmaston lämpenemiseen, koska ne estävät auringon lämpösäteilyä poistumasta ilmakehästä.

Kasvihuonekaasuja muodostuu muun muassa silloin, kun energian tuotannossa poltetaan fossiilisia polttoaineita. Fossiilisia polttoaineita ovat esimerkiksi öljy, kivihiili ja maakaasu. Niitä käytetään lämmityksessä, sähköntuotannossa ja polttoaineiden valmistuksessa.

Etkö ymmärtänyt jotain sanaa?

Ilmastonmuutos vaikuttaa Pohjois-Savossa monella eri tavalla

Ilmastonmuutos vaikuttaa Pohjois-Savossa monella eri tavalla

Ilmastonmuutos vaikuttaa luontoon ja sääilmiöihin monella eri tavalla. Pohjois-Savossa ilmastonmuutos vaikuttaa niin, että kesät lämpenevät. Kesällä on enemmän helteitä ja asuntojen lämpötila voi nousta haitallisen kuumaksi. Kuumuudesta kärsivät eniten vanhukset, lapset ja sairaat.

Ilmastonmuutos lisää sateita kaikkina vuodenaikoina. Lisääntynyt sade voi aiheuttaa esimerkiksi tulvia ja haittaa rakennuksille. Kesällä sadepäiviä on vähemmän, mutta rankkasateita voi tulla enemmän. Rankkasade tarkoittaa voimakasta sadetta, joka kestää lyhyen hetken. Kuivuus lisääntyy kesällä, koska sataa harvemmin. Luonto ja viljelykset kärsivät, kun vettä ei sada. Toisaalta ilmastonmuutos pidentää kasvukautta. Silloin maanviljelijät voivat viljellä kasveja pidempään.

Ilmastonmuutoksen takia talvista tulee lämpimämpiä. Lämpötila on pakkasella harvemmin ja lunta on maassa lyhyemmän aikaa. Myös lumen määrä vähenee ja vettä sataa useammin. Teiden pinnoista tulee liukkaita, kun maa jäätyy ja sulaa toistuvasti. Talvella pimeys ja sateinen ilma voivat tuntua masentavilta, kun maassa ei ole lunta.

Etkö ymmärtänyt jotain sanaa?

Ilmastonmuutokseen voi sopeutua 

Ilmastonmuutokseen voi sopeutua 

Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin on mahdollista varautua. Rakennuksiin kannattaa ottaa käyttöön viilennysjärjestelmiä, kuten esimerkiksi ilmalämpöpumppuja. Voit viilentää asuntoa myös ilmastointilaitteilla. Suojaa asuntoa suoralta auringonpaisteelta esimerkiksi verhoilla tai sälekaihtimilla.

Kaupungeissa täytyy olla riittävästi viheralueita, kuten puistoja ja nurmialueita. Viheralueet suojaavat helteillä, koska ne tarjoavat varjoisia ja viileitä paikkoja. Vihrealueet imevät myös sadevettä, mikä ehkäisee tulvia sadesäällä.

Maataloudessa on tärkeää pitää huolta peltojen kunnosta, koska silloin ne kestävät paremmin esimerkiksi kuivuutta ja rankkasateita. Metsätaloudessa taas täytyy valita sopivat kasvit muuttuvan ilmaston mukaan. Monimuotoinen luonto ja metsä kestävät paremmin ilmastonmuutoksen vaikutuksia. Monimuotoinen luonto tarkoittaa, että luonnossa elää monipuolisesti eri kasveja ja eläimiä.

Etkö ymmärtänyt jotain sanaa?

Kulutuksen vähentäminen auttaa hidastamaan ilmastonmuutosta

Kulutuksen vähentäminen auttaa hidastamaan ilmastonmuutosta

Jokainen voi vaikuttaa ilmastonmuutoksen hidastumiseen omilla teoillaan arjessa. Voit auttaa ilmastonmuutoksen hidastamisessa esimerkiksi vähentämällä omaa kulutustasi. Uuden tavaran ostamisen sijaan voit hankkia tavaran käytettynä tai lainata. Rikkoutuneet tavarat kannattaa korjata. Vältä bensaa kuluttavalla autolla ajamista. Ilmaston kannalta on parempi kulkea kävellen, pyörällä tai mennä bussilla.

Omalla ruokavaliolla on myös mahdollisuus vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Kasvisruoka on ilmastolle parempi vaihtoehto, koska kasvisten viljely tuottaa vähemmän päästöjä kuin lihantuotanto. Suosi kasvisruokavaliota mieluummin kuin eläinperäisiä ruokia. Eläinperäistä ruokaa ovat muun muassa liha, kananmuna sekä maitotuotteet.

Etkö ymmärtänyt jotain sanaa?

Ilmastotyö Pohjois-Savossa 

Ilmastotyö Pohjois-Savossa

Pohjois-Savon tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Hiilineutraalius tarkoittaa, että ilmakehän hiilidioksidipäästöt ja hiilen sitominen ovat tasapainossa. Tavoitteen saavuttamiseksi päästöjä täytyy vähentää mahdollisimman paljon. Kaikkia päästöjä ei ole mahdollista poistaa, joten loput päästöt kompensoidaan. Kompensointi tarkoittaa esimerkiksi kasvien istuttamista. Kasvillisuus sitoo hiiltä ja vähentää päästöjä ilmasta.

Pohjois-Savo on laatinut ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ilmastotiekartan. Ilmastotiekartassa on eri keinoja päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi Pohjois-Savolla on sopeutumissuunnitelma ilmastonmuutokseen. Suunnitelma auttaa varautumaan ja sopeutumaan ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.

Pohjois-Savossa teemme ilmastotyötä yhteistyössä. Järjestämme Pohjois-Savon maakunnassa esimerkiksi ilmastoaiheisia tapahtumia. Jaamme myös tietoa siitä, miten ilmastonmuutosta voi hidastaa. Yhteistyöhön osallistuvat muun muassa

  • kunnat
  • yritykset
  • järjestöt
  • tutkimuslaitokset
  • asukkaat

Etkö ymmärtänyt jotain sanaa?

Selkokielinen termipankki ilmastonmuutoksesta 

Kirjoita termi. Lista suodattuu automaattisesti ja avaa sanojen selitykset.

Fossiiliset polttoaineet 

Fossiilisia polttoaineita käytetään esimerkiksi energiantuotannossa. Muun muassa öljy, kivihiili ja maakaasu ovat fossiilisia polttoaineita. Fossiilinen polttoaine on syntynyt miljoonia vuosia sitten kuolleista kasveista ja eläimistä. 

Hiilen sitominen 

Hiilidioksidin poistaminen ilmakehästä. Muun muassa metsät sitovat hiiltä. Hiilen sitominen on tärkeää, ettei hiilidioksidi jää ilmakehään lisäämään maapallon lämpenemistä.  

Hiilidioksidi 

Kasvihuonekaasu, jota syntyy muun muassa fossiilisten polttoaineiden polttamisesta. Maapallo lämpenee, jos ilmakehässä on liikaa hiilidioksidia.

Hiilineutraali 

Esimerkiksi kunta, yritys tai tapahtuma voi olla hiilineutraali. Silloin ne tuottavat hiilidioksidia vain sen verran kuin sitä pystytään sitomaan ilmakehästä. 

Hiilinielu 

Alue luonnossa, joka sitoo hiilidioksidia. Esimerkiksi metsät, suot ja meret ovat hiilinieluja.

Ilmakehä 

Kaasukerros maapallon ympärillä. Ilmakehä koostuu erilaisista kaasuista, kuten hapesta. Ilmakehä suojaa maapallon eliöitä ja tekee elämän maapallolla mahdolliseksi.

Ilmasto 

Eri alueiden säiden keskiarvo pitkän ajan kuluessa. 

Ilmastonmuutos 

Maapallon alueiden ilmaston muuttuminen pitkällä aikavälillä. Ilmastonmuutoksen takia maapallo lämpenee liian nopeasti. Ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama.

Ilmastotoimet 

Tekoja, jotka auttavat hidastamaan ilmastonmuutosta tai sopeutumaan sen vaikutuksiin. Ilmastotoimet voivat tarkoittaa myös tiedon jakamista ilmastonmuutoksesta.

Kasvihuoneilmiö 

Ilmakehä päästää auringon lämpösäteilyn maahan ja estää sitä karkaamasta. Tätä kutsutaan kasvihuoneilmiöksi. Se pitää maapallon lämpimänä.

Kasvihuonekaasut

Ilmakehän kaasuja. Silloin, kun kasvihuonekaasuja on liikaa ilmakehässä, maapallo lämpenee. Hiilidioksidi on yksi kasvihuonekaasuista.

Kompensaatio

Tapa hyvittää päästöjä. Esimerkiksi yritys voi istuttaa puita tai käyttää uusiutuvaa energiaa omien päästöjensä hyvittämiseksi.

Luonnon monimuotoisuus

Luonnon monimuotoisuus tarkoittaa kaikkia maapallon eliöitä, ympäristöjä ja niiden vaihtelua. Luonnossa on monia erilaisia eläinlajeja, kasveja ja erilaisia ympäristöjä. Saman lajin sisällä on myös vaihtelua geeniperimässä. Esimerkiksi kahdella ketulla voi olla hiukan erilainen geeniperimä. Geeniperimän vaihtelu auttaa turvaamaan lajin säilymisen. 

Päästö

Ihmisen toiminnasta aiheutuvia haitallisia aineita, kuten kaasuja tai nesteitä. Ilmastonmuutokseen liittyviä päästöjä ovat kasvihuonekaasut.

Sää

Ilmakehän hetkellinen tila, kuten esimerkiksi vesisade tai auringonpaiste. Sää voi muuttua nopeasti.

Uusiutuva energia

Energia tai aine, jota syntyy luonnossa nopeasti uudestaan. Uusiutuvaa energiaa voi tuottaa muun muassa auringosta, tuulesta tai vedestä.

Ylikulutus

Luonnonvarojen kulutusta niin, että luonto ei kestä sitä. Ylikulutus muun muassa lisää ilmastonmuutosta ja heikentää luonnon monimuotoisuutta.