Horisontin maalaajat
Pohjois-Savon ELY-keskuksen koordinoiman Hiilineutraali Pohjois-Savo – vastuullisesti ja vaikuttavasti (HIPOVA) -hankkeen Horisontin maalaajat -kokeilu pääsi yhtenä 15 valitusta kokeilusta mukaan Sitran Tulevaisuusvalta-ohjelmaan keväällä 2024, yhteensä 180 hakijatiimin joukosta. Horisontin maalaajat -kokeilun tarkoituksena oli tuoda lasten ja nuorten ääni kuuluviin Pohjois-Savon ilmastotyössä ja tarjota lapsille ja nuorille kanava päästä mukaan tulevaisuuskeskusteluun.
Kokeilun päätavoitteena oli luoda pohjoissavolaisten lasten ja nuorten tulevaisuuskuvat, joita hyödynnettäisiin maakunnan ilmastotyössä. Kokeilussa kehitettyä Horisontin maalaajat -tulevaisuustyöskentelyoppituntia kierrätettiin Pohjois-Savon kouluissa joulu-maaliskuussa 2024–2025. Kiertueen aikana oppitunti pidettiin seitsemässä koulussa ja yhteensä yhdeksässä luokassa.
Kokeilu huipentui huhtikuussa 2025 Pohjois-Savon lasten ja nuorten tulevaisuusfoorumiin Kuopion Finnkino Scalassa. Tapahtumassa olivat esillä kokeilussa syntyneet lasten ja nuorten tekemät tulevaisuuskuvateokset. Tapahtumassa julkaistiin kaikista oppilaiden teoksista koostettu Pohjois-Savon tulevaisuuskuva 2050, joka toimii pohjana maakunnan ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmalle. Tulevaisuuskuvan loi tekoälytaiteilija Antti Karppinen.
Kokeilua toteutti Pohjois-Savon ELY-keskus yhdessä Kuopion Muotoiluakatemian, Ilmatieteen laitoksen ja Pohjois-Savon liiton kanssa.

Opettajalle
Horisontin maalaajat -materiaalin avulla järjestät mielenkiintoisen oppitunnin, joka pureutuu siihen, miltä muuttuva ilmasto ja elämä Pohjois-Savossa voisi näyttää vuonna 2050 – aina asumisesta ja liikkumisesta ruokaan ja kulutukseen. Tunti yhdistää ilmastotiedon ja luovan työskentelyn.
Oppitunnilla seikkailevan Ilmastokonkkaronkan, ulkoavaruudesta saapuvan trion, kautta oppilaat saavat tietoa alueen ilmastopäästöistä, kotitalouksien kulutuksesta aiheutuvista päästöistä ja ilmastonmuutoksen paikallisista vaikutuksista. Samalla esille tuodaan aktiivisesti ilmastonmuutokseen sopeutumisen keinoja.
Tunnin tavoitteena ei ole herättää synkkyyttä, vaan korostaa jokaisen toimijuutta ja tulevaisuuden pohdinnan merkitystä: parempi varautuminen syntyy tulevaisuutta pohtimalla, ja loppujen lopuksi kukaan ei voi varmasti tietää tulevaisuutta. Jokaisella on oma oikeutensa ja näkemyksensä sen pohtimiseen. Ilmastotiedon jälkeen oppilaat pääsevät visioimaan toivottua tulevaisuutta Pohjois-Savossa vuonna 2050. He voivat toteuttaa näkemyksensä itse valitsemillaan luovilla keinoilla, kuten piirtäen, kirjoittaen, näytelmän tai pienoismallin hahmotelmien kautta, työskennellen niin yksin kuin ryhmissäkin.
Tämä materiaali soveltuu parhaiten luokille, joissa ilmastonmuutosta on jo käsitelty. Sitä voi hyödyntää yksittäisten oppiaineiden, kuten maantiedon tai biologian tunneilla, mutta se soveltuu erityisen hyvin yhdistettynä esimerkiksi kuvaamataitoon sekä Monialaisten oppimiskokonaisuuksien (MOK) teemaksi.
Ikäryhmä
6.-9. -luokkalaiset
Teemat
Ilmastotieto, tulevaisuusajattelu, luovuus
Kesto
Ilmastotieto 45 minuuttia
Työskentely 45-90 minuuttia
Ohjeet ja materiaalit oppitunnin pitämiseen

Alla tarvittavat esitys- ja oheismateriaalit
Lasten ja nuorten tulevaisuuskuva
Valokuvaaja ja tekoälytaiteilija Antti Karppinen loi tekoälyn avulla tulevaisuuskuvan Pohjois-Savosta vuonna 2050. Tulevaisuuskuvan pohjana on yli sadan pohjoissavolaisen 6.–9.-luokkalaisen luomia piirroksia, kollaaseja, videoita ja tekstejä, jotka ovat syntyneet Horisontin maalaajat -koulukiertueen aikana.
Tämä materiaali tulee toimimaan maakunnalle laadittavan ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelman pohjana. Lapset ja nuoret ovat upeasti pohtineet tulevaisuutta niin asumisen, liikkumisen kuin ruuan- ja energiantuotannonkin kannalta luontokysymyksiä unohtamatta.
